Page 127 - Pelan Pembangunan Geopark Negara 2021-2030
P. 127

PELAN PEMBANGUNAN GEOPARK NEGARA 2021-2030                                                                                                                          PELAN PEMBANGUNAN GEOPARK NEGARA 2021-2030






                    vii.   Pakar Komuniti


                                  Aspek  yang  sangat  penting  dalam  wawasan  geopark  ialah

                           penglibatan  komuniti  setempat.  Geopark  tidak  boleh  diwujudkan  di
                           kawasan tanpa komuniti. Oleh yang demikian, pakar komuniti diperlukan

                           dalam  menggalakkan  penyertaan  komuniti  setempat  bagi  menyokong
                           sektor  geopelancongan  termasuk  aktiviti  penyediaan  perkhidmatan

                           penginapan, pengangkutan, makan minum dan juga penyediaan khidmat
                           jurupandu pelancong.



                    viii.   Pakar Pendidikan


                                  Kejayaan  pembangunan  geopark  dan  pemuliharaan  warisan
                           bergantung  pada  dua  faktor:  1)  kesedaran  pihak  berkepentingan,

                           penglibatan  dan  penghayatannya  berkaitan  nilai  warisan  dan  peluang
                           ekonomi;  dan  2)  pendidikan  awam  untuk  semua  pihak  berkepentingan

                           secara terfokus dan berterusan (Norzaini Azman et al., 2009).


                                  Warisan  semula  jadi  di  kawasan  geopark  perlu  dipelihara  dan

                           dipulihara  supaya  boleh  dimanfaatkan  untuk  peningkatan  tahap  sosio-
                           ekonomi komuniti setempat pada masa kini dan pada masa akan datang.

                           Sehubungan dengan itu aspek pendidikan amat penting diterapkan kepada

                           terutamanya  kepada generasi muda  dalam kalangan  komuniti  setempat
                           kerana  mereka  yang  akan  mewarisi  sumber  semula  jadi  tersebut  dan

                           seterusnya  mewariskannya  kepada  generasi  akan  datang.  Maka  usaha
                           memberi  kefahaman  kepada  golongan  ini  perlu  dilakukan  secara

                           berterusan bermula dengan memberi pendidikan di peringkat sekolah di

                           samping  pendidikan  kepada  komuniti  secara  keseluruhan.  Penglibatan
                           pakar pendidikan amat diperlukan dalam merangka program pendidikan

                           awam yang bersesuaian untuk pembangunan geopark dan pemuliharaan
                           sumber warisan semula jadi.







         112
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132