Page 142 - Garis Panduan Perolehan Teknologi Maklumat & Komunikasi (ICT) Kerajaan
P. 142
Garis Panduan Perolehan ICT Kerajaan
(l) Pemilikan hak harta intelek:
(i) Syarat-syarat dan skop penggunaan licensed software semasa dan selepas
tempoh kontrak.
(ii) Source code bagi sistem aplikasi yang dibangunkan hendaklah menjadi Hak
Milik Kerajaan.
(m) Kaedah penyelesaian isu/masalah dan prosedur untuk dispute resolution/conflict
of interest termasuk timbang tara.
(n) Kaedah risk management.
(o) Penetapan jaminan (warranty) untuk peralatan dan sistem aplikasi untuk tempoh
yang ditetapkan.
(p) Perkara-perkara berhubung tahap perkhidmatan:
(i) Penyelenggaraan (preventive & corrective) termasuklah penetapan
response time dan syarat-syarat.
(ii) Defect correction.
(iii) Pelaksanaan update dan new release.
(iv) Perkhidmatan helpdesk.
(v) Latihan.
(vi) Khidmat sokongan.
(q) Hal komersial seperti penamatan kontrak, damages dan tanggung rugi.
(r) Kerahsiaan maklumat/keselamatan/privacy.
(s) Sumber-sumber dan kemudahan yang disediakan oleh kedua-dua pihak.
(t) Kebenaran memasuki premis.
(u) Pemindahan teknologi.
(v) Prosedur penyediaan, penerimaan dan pengesahan oleh Agensi terhadap
dokumen-dokumen berkaitan kontrak dan proses review dan pindaan dalam
tempoh yang ditetapkan.
(w) Prosedur penyediaan, penerimaan dan pengesahan spesifikasi keperluan sistem
(System Requirement Spesification) serta proses review dan pindaan dalam
tempoh yang ditetapkan.
(x) Prosedur penyediaan, penerimaan dan pengesahan design specification serta
proses review dan pindaan dalam tempoh yang ditetapkan.
(y) Kaedah kawalan kepada perubahan keperluan (change control).
(z) Pemeriksaan dan ujian penerimaan sebelum penyerahan (verification and
validation) - semua serahan hendaklah disahkan mengikut mana-mana kaedah
berikut: pemeriksaan (inspection), analisis (analysis), demonstrasi (demonstration)
109