Page 145 - Pelan Pembangunan Geopark Negara 2021-2030
P. 145

PELAN PEMBANGUNAN GEOPARK NEGARA 2021-2030                                                                                                                          PELAN PEMBANGUNAN GEOPARK NEGARA 2021-2030



                                  Kejayaan  sesuatu  perniagaan  bergantung  kepada  keupayaan
                           pengusaha mencapai sasaran matlamat terutama indikator keberhasilan

                           utama mereka yang meliputi item kewangan seperti jumlah jualan, jualan

                           bersih  dan  keuntungan  dan  item  bukan  kewangan  seperti  bilangan
                           pelancong.  Sasaran  perlu  jelas  dan  boleh  dicapai  berdasarkan  jentera

                           perniagaan yang berkesan. Rajah 17 meringkaskan elemen penting dalam
                           pelan perniagaan geopelancongan.


                                                                             Pelan Perniagaan
                                                  Perihalan                  Geopelancongan
                                                  Perniagaan
                                             1. Maklumat produk
                                               perniagaan berasas-
                                               kan geopark
                                             2. Matlamat perniagaan
                                             3. Sasaran perniagaan

                                                                                    Analisis
                                                                                    pasaran
                                                                               1. Analisis permintaan
                                                                                 dan penawaran
                                                                                 pasaran
                                                                               2. Analisis SWOT


                                                    Pelan
                                                  Pemasaran
                                             1. Penentuan saluran
                                               pemasaran
                                             2. Penggunaan teknologi
                                               digital
                                             3. Promosi dan
                                               pengiklanan
                                                                                   Keperluan
                                                                                   Modal Insan
                                                                               1. Perancangan dan
                                                                                 pembangunan modal
                                                                                 insan
                                                                               2. Penerapan ilmu
                                                                                 berdasarkan geopark
                                                                               3. Kelestarian sumber
                                                                                 modal insan
                                                   Maklumat
                                                   Kewangan
                                  Rajah 16: Pelan Perniagaan Geopelancongan.
                                                    Utama
                                              1. Sumber pendapatan dan
                                                kos terlibat
                                              2. Penyata kewangan
                                              3. Penyata keuntungan dan
                                                kerugian
                                              4. Unjuran kewangan jangka
                                                pendek dan jangka
                                                panjang



                                  Rajah 16: Pelan Perniagaan Geopelancongan.






         130
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150